جرعه ای از کلام بزرگان
مجتهد اصلى ، همان يكى است…!
مرحوم آقاى حجت يكوقت حرف خيلى خوبى در باب اجتهاد زد، گفت: اجتهاد واقعى اين است كه وقتى يك مسئله جديد كه انسان هيچ سابقه ذهنى ندارد و در هيچ كتابى طرح نشده به او عرضه شد، فورا بتواند اصول را به طور صحيح تطبيق كند و استنتاج نمايد.
اینکه انسان مسائل را از جواهر الکلام -موسوعه عظیم فقهی تالیف محمد حسن نجفی مشهور به صاحب جواهر- ياد گرفته باشد، در حالی که مقدمه و نتيجه (صغرى و كبرى و نتيجه) را همه گفته اند، او فقط ياد مى گيرد [و مى گويد] من فهميدم صاحب جواهر چنين مى گويد، بله من هم نظر او را انتخاب كردم؛ اين اجتهاد نيست، همين كارى كه اكثر مى كنند.
اجتهاد، ابتكار است و اينكه انسان خودش رد فرع بر اصل بكند. هميشه مجتهدها عده اى از مقلّدها هستند، مقلّدهايى در سطح بالاتر.
شما مى بينيد در هر چند قرن يك نفر پيدا مى شود كه اصولى را تغيير مى دهد، اصول ديگرى بجاى آن میآورد و قواعد تازه اى [ابداع میكند]، بعد همه مجتهدها از او پيروى میكنند.
مجتهد اصلى همان يكى است، بقيه مقلّدهايى به صورت مجتهد هستند كه از اين مقلّدهاى معمولى كمى بالاترند. مجتهد واقعى در هر علمى همينجور است.
شما مى بينيد در فيزيك، يك نفر مى آيد يك مكتب فيزيكى مى آورد، بعد تمام علماى فيزيك تابع او هستند. اين را كه مكتب جديدى میآورد و مكتب قابل قبولى هم مى آورد كه افكار را تابع فكر خودش میكند بايد گفت مجتهد واقعی.
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج٢٢، ص: ۶٩٣-با ویرایش جزئی-
معاونت پژوهش حوزه علمیه زینب کبری(س) ارومیه
آخرین نظرات